Vroeger had ik een TomTom in de auto, een uitkomst voor mensen zoals ik, die altijd kans zien te verdwalen. Jammer genoeg werd het een keer zo heet achter de voorruit van mijn auto dat het apparaat de geest gaf.
Ik blijf voor het gemak spreken over de TomTom, hoewel ik nu al lang mijn telefoon gebruik.
Ik stel mijn bestemming in op Googlemaps en klem mijn mobieltje in de speciale houder naast het stuur.
Als ik op weg ben kom ik erachter dat het geluid niet hard genoeg staat, maar kan daar geen verandering in brengen tijdens het rijden omdat het betreffende knopje minuscuul is. Het knopje dat het geluid zachter moet maken zit er bovendien vlak naast, het risico is dus niet gering dat ik het nog erger maak.
Je ziet mij dus met geconcentreerde blik, toegeknepen ogen (want dat helpt het luisteren) en schuin gehouden hoofd mijn weg vervolgen.
Nu is er ook informatie op het schermpje af te lezen, maar ik kan daar natuurlijk niet uitgebreid naar kijken. Mijn medeweggebruikers zouden daar niet blij mee zijn. Het pijltje dat mijn voortgang aangeeft wijst naar benden, wat heel erg indruist tegen mijn gevoel van logica. Ik rijd toch niet achteruit?
Het is heel fijn als de aanwijzingen van de routeplanner overeenkomen met dat wat ik op de richtingborden zie. Soms is er verschil, en dan weet ik helemaal niet wat ik moet doen. Moet ik luisteren naar de juffrouw van de GSM of moet ik de ANWB, die onze mooie blauwe richtingborden plaatst, vertrouwen?
Dan is er nog het probleem dat ik nooit weet of ik direct naar rechts moet als mij dat opgedragen wordt, of dat de aanwijzing zo tijdig kwam dat nog een eindje kan rijden vooraleer af te slaan. Ik neem dus regelmatig een afslag te vroeg, of te laat.
Als ik binnen de bebouwde kom ben is het apparaat mij ook behulpzaam door mij te adviseren in Noord-Westelijke richting te rijden. Ik heb daar niets aan omdat ik geen flauw idee heb waar het Noorden is, laat staan het Noord-Westen.
Het is fijn dat ik te horen krijg dat ik de Schoolstraat moet inrijden, maar wat moet ik doen als ik nergens een straatnaambordje zie?
Ben ik nou de enige die hiermee worstelt?
Het wordt weer winter, dus het beslagen-ramenprobleem gaat weer een rol spelen.
Ik loop op mijn auto af en kan niet door de ramen naar binnen kijken. Ik weet dat het milieutechnisch heel slecht is je motor vast te laten draaien voordat je wegrijdt (er staat dan geen mobiliteit tegenover je benzinegebruik), dus gebruik ik eerst het wissertje om zoveel mogelijk condens weg te halen. Het kan heel grappig zijn het verzamelde water dan in de schoot van je bijrijder te laten belanden, maar niet iedereen heeft hetzelfde gevoel voor humor.
Vanuit de bestuurdersstoel kan ik natuurlijk niet bij het achterraam, dus het uitparkeren moet geheel op het gevoel.
Dan begint het gehannes met de blower. Moet die nu hete lucht over het voorraam blazen of juist koude? Hoewel ik een heilig geloof heb in de wetenschappelijke methode en weet dat je bij experimenten het aantal variabelen tot een minimum moet beperken schakel ik toch steeds van warm naar koud. Als ik niet direct resultaat zie denk ik meteen dat het toch die andere stand moet zijn.
Gelukkig is er tot nu toe nog niemand slachtoffer geworden van de risico’s waaraan ik anderen blootstel gedurende de eerste minuten van mijn rit. Na vijf minuten zijn de ramen ondanks mijn inconsequent gedrag condensvrij. Ik neem me voor te onthouden welke stand van de blower hier nu voor gezorgd heeft.
Het is dan inmiddels wel ondraaglijk heet/steenkoud in de auto.
Ben ik nou de enige met dit probleem?
Condens niet zo n ding. Wel bevroren ruiten. Maar met onze winters tegenwoordig niet zo n probleem.
Ja. Rij naar het zuiden…huhhh? En te laat waarschuwen. En die knopjes!
Nee hoor. Je bent niet alleen hier in.
Zie het als een relatie. Veel accepteren en aan elkaar wennen.
Hoi Martin,
Gewoon een Garmin naviagator met een groot schermpje en rijbaanbegeleiding kopen. IDEAAL. Hij geeft ook precies aan over hoeveel meter je naar links of rechts moet.
Wij hebben het al jaren, levenslange update erbij gekocht. Wij worden overal keurig van A naar B gebracht, en als we willen ook nog naar C.
Als je een dicht bij huis staat met de auto is een klein heteluchtkacheltje aan een verlengsnoer ideaal. Bij een kampeerzaak een paar tientjes en de betere worden niet zo heet dat je brandgevaar krijgt. Een uurtje van te voren aanzetten (of een schakelklokje ertussen) en je stapt in een Zweeds warme auto. Je hebt ook standkachels die op de brandstof van de auto draaien maar die bouw je niet even in. Een Zweed importeren kan, heeft ook stoelverwarming, maar niet altijd airco. Speaking of, als je die aanzet haalt die wel de natte lucht uit de auto. Maar een kacheltje is een lowtech ideale oplossing.
Geestig verhaal Mart!
En ( voor mij zeker) heel herkenbaar…