Eenmaal andermaal in 2020

We kennen allemaal de beelden van een veiling in volle gang: een man in een stofjas houdt een voorwerp omhoog, de aanwezigen bieden tegen elkaar op en de veilingmeester beëindigt het proces met een hamerslag.

 

Anno 2020 moet je voor een veiling op internet zijn. Een onderneming als Catawiki maakt meesterlijk gebruik van alle mogelijkheden die het web biedt.

Je stuurt als verkoper foto’s en een beschrijving op en Catawiki neemt je object op in een van de volgende veilingen. Kopers hebben enkele dagen de kans rond te snuffelen in het aanbod en kunnen tot een bepaald tijdstip bieden. Als je het meest hebt geboden heb je (in veilingtaal) “gewonnen”. Je betaalt ook via internet (er komen nog veiling- en verzendkosten bovenop) en de verkoper stuurt je aankoop op. Binnen enkele dagen heb je de buit in huis en kan je bepalen of je het goed gedaan hebt.

Catawiki begeleidt kopers en verkopers en houdt je betaling vast tot je je aankoop binnen hebt.

De technische kant zit erg goed in elkaar: je kunt aan de hand van beschrijving en foto’s goed vaststellen of het object aan je eisen voldoet vóór je gaat bieden en je kunt natuurlijk stoppen als je het te duur vindt worden. Je kunt ook een automatisch bod uitbrengen, Catawiki verhoogt dan steeds je bod als anderen bieden tot je limiet bereikt is.

Via email word je voortdurend op de hoogte gehouden: wanneer je overboden bent, wanneer je “gewonnen” hebt en als je pakje onderweg is.

Catawiki rekent ongeveer 20% veilingkosten, koper en verkoper betalen elk een deel. Men verantwoordt dit hoge percentage met de opmerking dat er veel geld uitgegeven wordt aan reclame.

Ik denk dat dit wel meevalt, ik zie niet veel reclame. Eerder is hier sprake van een lucratief verdienmodel. Klanten en kopers bieden zichzelf aan en Catawiki hoeft alleen maar te bemiddelen.

Ons verhaal

Catawiki, opgericht in 2008, was oorspronkelijk een online platform waarop verzamelaars konden communiceren. Onze oprichters hebben in 2011 een online veilingfunctie geïntroduceerd en deze opengesteld voor iedereen met een passie voor bijzondere en moeilijk te vinden objecten. Catawiki groeide snel uit tot het platform dat het nu is, waarbij wekelijks 65.000 objecten in meer dan 80 categorieën worden aangeboden. Catawiki bedient klanten van over de hele wereld en is beschikbaar in 17 talen.

Onze experts

Al onze experts brengen tientallen jaren ervaring en kennis in hun vakgebied met zich mee. Hun knowhow gecombineerd met onze next-level technologie zorgt ervoor dat zowel kopers als verkopers verzekerd zijn van een veilige, probleemloze ervaring, beschermd tegen fraude of oplichting.

Is het allemaal rozengeur en zonneschijn?

Nee.

De aard van het veilingproces brengt met zich mee dat je weleens meer uitgeeft dan je van plan was, omdat je het niet kan hebben dat iemand anders jouw kavel inpikt….
Als je verstandig bent overkomt jou dat natuurlijk niet.

Ik roemde niets voor niks de technische kant van de zaak, op het terrein van service en contact schiet Catawiki ernstig te kort (zoals zoveel internet-based ondernemingen).

  1. Je moet lang zoeken voor je de contactgegevens vindt. Catawiki wil liever alles geautomatiseerd afhandelen.
    De telefoon wordt niet opgenomen of kent lange wachttijden.
    E-mail behoort binnen drie werkdagen beantwoord te worden, het is mij al meerdere keren overkomen dat dit veel langer duurt.
  2. Vragen of klachten worden behandeld door slecht geïnformeerde laaggeletterde employees.
  3. Je kunt ook vragen stellen aan een robot, maar die maakt je gek.
  4. Catawiki geeft hoog op over de experts, die je inzending zorgvuldig beoordelen.
    Mijn ervaring is, dat ze dit helemaal niet doen. Ze sturen standaardberichten en geven geen antwoord als je ze een vraag stelt.
    Ik heb de indruk dat ze slecht betaald worden en daardoor ondermaats werk afleveren.
  5. Verkopers krijgen af en toe een verleidelijk aanbod: dien op korte termijn drie objecten in ter veiling en ontvang een voucher van 100 euro voor een aankoop.
    Ik was een hele zondagmiddag bezig drie keurige kavels klaar te maken, maar ze werden afgekeurd omdat ze naar oordeel van de expert minder dan 75 euro zouden opbrengen. (Mijn eerder ingediende kavels brachten gemiddeld 142 euro op). De criteria zijn onduidelijk en willekeurig).
    Het lijkt erop dat Catawiki hier een goedkope truc toepast om meer omzet te generen.

Catawiki heeft erg veel geïnvesteerd in het geautomatiseerde systeem, dat inderdaad nooit hapert (zelfs niet als de veilingen bijna sluiten en waarschijnlijk erg veel internetverkeer genereren), maar kan veel betere service aan zijn klanten geven.

 

Catawiki              5

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *