e-bikes

Ik rijd inmiddels tien jaar op een Gazelle Orange fiets, hij bevalt me prima.

Nu is het wel zo, dat het bij ons in Almere steeds harder waait. De wind waait ook veel vaker dan vroeger de verkeerde kant op, zodat ik er tegenin moet fietsen.

Daarbij komt ook nog eens dat de hellingen steiler zijn geworden.

Ik weet dit, omdat ik steeds harder moet hijgen als er weer een op mijn pad ligt en mijn benen voelen veel moeier.

Steeds vaker word ik ingehaald door andere fietsers, die ogenschijnlijk zonder enige inspanning de benen rond krijgen. Als ik ze jaloers na kijk neem ik regelmatig waar dat er zich onder de bagagedrager een verdachte verdikking bevindt. Een accu!

Tot voor kort vond ik dat deze mensen vals speelden. Ze deden zich voor als sportieve fietsers maar lieten zich stiekem helpen door een motortje.

Ik maakte grappen over echtparen die elk een fiets van hetzelfde merk bereden, zadeldekjes van schapenwol hadden en op een bankje gezeten hun medegebrachte boterhammetjes oppeuzelden. Ze reikten elkaar de thermosfles aan en zouden ongetwijfeld snel weer huiswaarts gaan.

Toen bleek dat het afzien van bier, suiker in mijn koffie en te veel mayonaise geen noemenswaardig effect had op mijn lichaamsgewicht (een gewicht dat ik elke kilometer met mij mee moet nemen) besloot ik met mijn tijd mee te gaan.

Dat was niet moeilijk. Het waren niet meer alleen bejaarden die zich per elektrische fiets verplaatsten, het begon hip te worden! Ik hoefde mij dus niet meer te schamen en zou mijn aankoop makkelijk kunnen verantwoorden aan mijn zoons.

Dat laatste viel inderdaad hard mee, vooral omdat ik hun mijn oude fiets in het vooruitzicht stelde. Als Amsterdammers zaten zij regelmatig zonder vervoermiddel omdat men fietsen daar als algemeen bezit beschouwt.

Mijn vrouw was wat moeilijker om te krijgen. Zij heeft immers aanzienlijk minder ballast mee te sjouwen en heeft nog niet helemaal door hoe hip een e-bike is.

Het vooruitzicht om zich hijgend op een gewone fiets te moeten voortbewegen terwijl ik er fluitend elektrisch naast reed was echter zo onaantrekkelijk dat ze zich gewonnen gaf.

Mijn argument dat we nu natuurlijk vaker zouden gaan fietsen (met onze nieuwe speeltjes) heeft haar uiteindelijk over de streep getrokken.

Niet lang geleden bestelden we twee nieuwe Sparta e-bikes, type M8i.

Ik heb flink wat research gedaan, de Consumentenbond gaf deze fiets een 8,4. (De Batavus Stream kreeg zelfs een 8,5 maar de levertijd was veel langer.)

De fietsen hebben een middenmotor (en zijn dus geen middenmoter) en zijn van aluminium.

Specificaties:

Sparta M8i Herenmodel 57 cm, damesmodel 48 cm.

Black/White

Accu ion 300 (120 km actieradius) met snelle lader (4 uur)

Geveerde zadel-en stuurpen

Walk assist (als je ermee loopt kan je de motor aanzetten!)

8 versnellingen

Fluisterstil

Max 25 km/uur

Gemiddelde actieradius 115 km

Powerboost (je kunt wat extra “gas” geven als je wil inhalen of tegen een helling op moet)

Led display met snelheid, resterende actieradius en afgelegde kilometrs)

5 ondersteuningsstanden

Hydraulische velgrem

Anti-lekbanden

Gewicht 24,6 kg

5 jaar garantie op alle onderdelen

Haal-en brengservice bij onderhoudscontract (€50)

Verzekerd tegen diefstal en schade voor €7,26 per maand

Prijs: €2165 per fiets.

We verwachten de fietsen vanaf 20 juni.

Zijn er ook minpuntjes?

Op de ANWB-site staat maar één gebruikersrecensie en die is behoorlijk negatief…. (Maar dit is een notoire brompot)

Op de site van de Consumentenbond zijn de waarderingen veel gunstiger.

Er wordt verschillend gedacht over de term Fluisterstil.

We hebben gekozen voor de “gewone” accu, je kunt ook zwaardere krijgen (tegen meerprijs). Ik verwacht dat de actieradius niet op de opgegeven waarde zal uitkomen.

De fietsen zijn erg zwaar, ik verwacht dat er maar één op de fietsendrager kan.

Webwinkel

We hebben uiteindelijk gekozen voor Fietsenwinkel.nl.
Liever waren we in zee gegaan met een plaatselijke leverancier, het is altijd prettiger als je de winkel in kan lopen als zich een probleem heeft aangediend.

De winkel die wij op het oog hadden rekende echter €600 meer voor de fietsen en communiceert slecht of niet via e-mail. We hadden toen al een halfuur in de zaak gewacht, maar het was er erg druk.

Het geld

We hebben 4459,97 betaald (incl. afleveringskosten, onderhoudscontract, snelle lader en verzekering). We zullen nog wat geld moeten uitgeven aan fietstassen en kettingsloten.

(b)Logboek

Het spreekt voor zichzelf dat ik een logboek ga bijhouden, hiervan zal ongetwijfeld het een en ander op mijn blog verschijnen.

Terschelling here we come!

Als zelfs hij voor deze fiets kiest…….

4 reacties

  1. Zo Martin. Je hebt wel veel argumenten nodig om jezelf en anderen te overtuigen. Zal gewoon heerlijk voor jullie zijn. Komen er ook 2 dezelfde helmpjes bij? Dat wordt heel fijn fietsen deze zomer. Fiets ze samen. ??

  2. Ik vrees dat er nog wat extra kosten bijkomen: twee dezelfde windjacks!

    Nee, beetje flauw..ik vind het een heel goed plan en hoop dat jullie samen heel erg gaan genieten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.