Jugendstil, art nouveau en art deco

Ik vervulde mijn militaire dienstplicht voor een groot deel in Seedorf, Duitsland. Boven mijn bed hing een poster die ik destijds mooi vond. Er stond een topless meisje op, met een bloemenkrans in haar haar, temidden van sierlijke ranken. Het moet een reproductie van een schilderij van Mucha zijn geweest¹, ik vermoed dat ik het destijds mooi vond niet omdat hij het geschilderd had, maar om twee andere redenen.
Ik houd het er maar op dat mijn poster een smaakvol statement was in een masculiene omgeving waarin vrouwen vaker op een andere, minder subtiele wijze waren afgebeeld. Denk aan het genre nonnen met ezels.
Toen de ouders een weekendje op bezoek zouden komen, en de nacht op onze slaapzaal zouden doorbrengen werden de kasten wat anders gepositioneerd zodat de ergste porno aan het oog onttrokken was.
Mijn mooie poster mocht zichtbaar blijven.

Was ik toen al liefhebber van Art Nouveau of Jugendstil? Waarschijnlijk wel.

Het is niet toevallig dat ik postzegels in deze stijl erg mooi vind, ik heb er inmiddels al aardig wat.
Ik zocht op internet wat informatie op: de stijl ontstond rond 1890 en wordt gekenmerkt door lange vloeiende lijnen, oogt haast sensueel, vrouwelijk, en bevat vaak ornamenten uit de natuur (bladeren, bloemen, ranken). Hij was niet zo heel lang populair,  en werd opgevolgd door Art Deco (geometrische motieven, ronde lijnvormen, scherp afgegrensde contouren, vaak uitgesproken kleuren; fascinatie met machines en moderniteiten). Als reactie hierop kwam de  Arts and Crafts op.

Art Nouveau en Art Deco (genoemd naar de Franse tentoonstelling Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels modernes in 1925) hadden grote invloed op het ontwerp van meubilair, boeken en posters en industrieel design.

Rond 1900 werden in veel landen postzegels uitgebracht die een of meer kenmerken vertoonden van Art Nouveau of Art Deco. Vaak zijn Gotische of Japanse motieven zichtbaar en in Scandinavië en Zwitserland greep men terug op de Middeleeuwen.
Groot Brittannië en de Verenigde Staten hebben bijna geen zegels in dit genre.

Ik heb een selectie gemaakt van de mooiste.

 

 

Nederland had ook prachtige ontwerpen:

 

Wie durft nog te beweren dat postzegels saai zijn?

 

¹Ik kan me de voorstelling nog goed voor de geest halen, maar voortschrijdend inzicht vertelt me dat ik waarschijnlijk toch geen poster had met werk van Mucha.
Onderzoek op internet leert namelijk dat al zijn dames kuis gekleed waren…
Het zou best kunnen dat de kunstenaar die mijn poster maakte door hem geïnspireerd was.

Mierzoet, maar o wat lekker…..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *