Als je van schepen houdt moet je beslist eens gaan kijken in Rotterdam. Daar ligt de SS Rotterdam, een passagiersschip dat gebouwd werd in 1959.
Dit stoomschip voer 40 jaar lang over de wereldzeeën en werd in 2001 gered door liefhebbers. Het zou in een Zuid-Amerikaans land roemloos aan zijn einde zijn gekomen, omdat men op het punt stond het te slopen.
Men kocht het schip, bracht het naar Rotterdam en daar werd het helemaal opgeknapt. De kosten liepen finaal uit de hand, mede vanwege het feit dat er heel veel asbest verwerkt was, dat zorgvuldig moest worden verwijderd.
Het schip is nu gratis te bezoeken, het is een hotel en het is ook te huur voor feesten en andere doeleinden.
Wat maakt het schip zo bijzonder?
Ten eerste: het stamt nog uit de tijd dat men schepen bouwde die ook echt schepen waren. Cruiseschepen die nu worden gemaakt zijn heel lelijk, het zijn drijvende flatgebouwen. De Rotterdam heeft een prachtige boeg en fraaie lijnen.
Ten tweede: het was voor zijn tijd heel modern. Er is hoogwaardige technologie toegepast die het schip snel, veilig en stabiel maakte. Het is nog een stoomschip, maar het vertoont alle kenmerken van een veel moderner vaartuig.
Ten derde: er is veel aandacht besteed aan de inrichting. Het scheepsinterieur is voor een groot deel klassiek uitgevoerd, ontworpen om het verblijf voor de passagiers zo prettig mogelijk te maken. Er is natuurlijk een casino, een zwembad en een concertzaal. De stijl is echt jaren zestig.
In die tijd gold een regeling dat een bepaald percentage van de bouwkosten moest worden uitgegeven aan kunst. Dat is de reden dat je overal beelden aantreft, mozaïeken, wandschilderingen en -tapijten.
Ik vond het zelf een belevenis dat je mag afdalen in de diepte van het schip, in de machinekamer. De enorme stoomturbines zijn indrukwekkend en de glimmend gepoetste bedieningsinstrumenten een lust voor het oog.
In Den Helder ligt op de wal, volledig uit zijn element, Hr Ms Tonijn, een onderzeeër uit de potvisklasse, gebouwd in 1966. Het schip was van 1966 tot 1991 in bedrijf, nu is het toegankelijk gemaakt voor bezoekers.
Je gaat aan de ene kant naar binnen en loopt door de gehele lengte van het schip om er aan de andere kant weer uit te komen. Onderweg sta je versteld van de ingenieuze wijze waarop men destijds heel veel materiaal en mensen in een heel beperkte ruimte kon bergen. Over alles is nagedacht, alles is op maat gemaakt en er is geen centimeter onbenut gelaten.
Je ziet veel koper, linoleum en staal. Er is geen kunststof te bekennen. Alles is van zware kwaliteit.
Als je je probeert voor te stellen hoe het leven aan boord voor de bemanning moet zijn geweest krijg je een gevoel van bewondering en claustrofobie.
De Tonijn is prachtig om te zien, maar ik haalde opgelucht adem toen ik weer buiten stond.
Raar idee dat dit schip nooit heeft kunnen doen waarvoor het gemaakt is, het heeft geen enkele oorlogssituatie meegemaakt en is nu dus afgedankt.
Weblinks: SS Rotterdam Hr Ms Tonijn
SS Rotterdam: 8
Hr Ms Tonijn: 8