Een jaar op de elektrische fiets

Precies een jaar geleden werden onze elektrische fietsen afgeleverd. Ik schreef erover in dit blogbericht.

 

 

Ik heb mijn fiets dus een jaar en legde er in die tijd een afstand mee af van ruim 1800 km.

Ter vergelijking: ik reed de laatste jaren met mijn auto gemiddeld nog geen 5000 km.

 

Voor diegenen die overwegen een elektrische fiets aan te schaffen hier wat tips en wederwaardigheden:

  • De bezorger van mijn fiets had als beroep het besturen van een busje en het afleveren van pakjes. Hij was geen fietsenmaker.
    Hij draaide het stuur recht en bevestigde de trappers. Later bleek dat hij het stuur niet had vastgezet, hij had ook niet het beschermende folie van het frame verwijderd.
  • Als je een fiets via internet koopt heb je niet een adresje waar je even langs kan met een probleem.
    De internetfietswinkel belooft wel een heel pakket van garantie en service, maar in de praktijk gaat alles nogal ingewikkeld: het telefonische contact komt soms moeizaam tot stand, de medewerker die je aan de lijn krijgt is niet altijd even deskundig.
  • Van de belofte “service aan huis” komt niets terecht. Toen ik er eens om vroeg kwam de medewerker aanzetten met een wachttijd van twee weken.
  • Al snel bleek dat er iets met de banden was. Het leek of er een slag in het wiel zat, maar na controle bleek dat de banden niet goed waren en vervangen moesten worden.
  • Na enige tijd deed mijn achterrem niets meer, ik kon het euvel zelf niet verhelpen (en ik had nog wel een speciaal stuk gereedschap hiervoor gekocht). De fietsenmaker moest eraan te pas komen.
  • Ik ben een grote man die in de loop der tijd nogal wat reserve heeft opgebouwd. Mijn spaken hebben het zwaar. Ik kreeg het advies mijn achterwiel op een andere manier te laten spaken. Het gewicht zou op deze manier beter verdeeld worden.
  • Ik heb het advies opgevolgd, maar inmiddels wel weer een gebroken spaak gehad.
    (Ik vroeg de fietsenmaker of ik wellicht niet beter een zwaarder wiel in mijn fiets kon nemen, bijvoorbeeld van een transportfiets. Dit schijnt niet te kunnen. Als je op een ecobike rijdt mag je niet te zwaar zijn…).
  • Op een keer zat mijn stuur los, de rijwielhersteller op Terschelling heeft het voor mij in orde gemaakt.
  • Hoewel ik altijd met een lage ondersteuning rijd gaat de accu toch wel behoorlijk snel leeg. Hij is nooit helemaal leeg geweest, maar na een kilometer of 60 komt het eind wel in zicht.
  • Ik nam de meest complete verzekering die te krijgen was, zelfs met pechhulp door de ANWB. Deze kost mij € 7,79 per maand.

Heb ik spijt van mijn aankoop?

Totaal niet. Fietsen op een elektrische fiets is een feest, je kunt al je aandacht besteden aan reisgezel en omgeving, je hebt volstrekt geen last van hellingen of tegenwind.

Ik kan het iedereen aanraden. Ga wel, als het niet al teveel in prijs scheelt, naar een gewone fietsenmaker. Het is een beetje gênant je fiets bij een internetwinkel te kopen en dan voor service en reparaties aan te moeten kloppen bij een plaatselijke fietshandel. De onze klaagt overigens volstrekt niet en heeft ons steeds prima geholpen.

 

Sparta M81                 9

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.