Matthäus Passion

Zaterdagmiddag 1 april zaten we op rij 9 in het concertgebouw van Amsterdam om te luisteren en kijken naar de Matthäus Passion.

Het was een vlekkeloze uitvoering, meeslepend en ontroerend.

Het orkest en koor waren allebei gesplitst: links en rechts apart. Er was vaak sprake van afwisseling, een enkele keer zongen en speelden ze samen.
Solisten traden om de beurt naar voren.
De musici speelden op authentieke instrumenten, zoals houten dwarsfluiten.
De zangers zongen het lange stuk bijna allemaal uit het hoofd (!)

Sopraan Olga Zinovieva had een heel mooie jurk aan, met langs de zoom een doornenkroon.

 

 

Aan sommige dingen kan ik niet echt wennen: de voluptueuze verschijning van de dirigent, Pieter-Jan Leusink. Dit keer trad zijn zoon ook als solist naar voren; het lijkt me heel wonderlijk om op een meter afstand van je vader een solo te zingen. Martinus weegt zo mogelijk nog meer dan vader, maar het komt de toon ten goede.
Het optreden van de countertenor (Sytze Buwalda) blijft een beetje schuren. Hoewel de Matthäus Passion een typisch mannenstuk is geef ik de voorkeur aan een vrouwenstem boven die van een countertenor. Vooral het prachtige Erbarme Dich komt (naar mijn mening) veel mooier uit als het door een sopraan gezongen wordt.

Scroll een beetje naar beneden en Kijk naar dit fragment.

Het was me al bij een eerder bezoek opgevallen: Leusink heeft nog niet een echt goede tekstschrijver gevonden voor zijn wervende publicaties.
Deze aanprijzing is geen taalkundig hoogstandje (“de jaarlijkse traditie is uitgegroeid tot een vast gegeven waarbij het gezelschap tien maal optreedt”).
Gelukkig is de muziek beter.

Matthäus Passion met passie

De Matthäus Passion geldt in Nederland als de favoriete compositie in de passietijd. Bach schreef zijn Matthäus Passion voor het Knabenchor van de Thomas Kirche in Leipzig. Pieter Jan Leusink’s jarenlange ervaring met jongensstemmen heeft hij verweven bij de instudering met The Bach Choir of the Netherlands. Hij dirigeerde Bachs Matthäus Passion meer dan 300 keer. Deze gepassioneerde uitvoeringen worden dan ook jaarlijks bezocht door ruim 35.000 liefhebbers van dit meesterwerk. De jaarlijkse traditie in Het Koninklijk Concertgebouw is uitgegroeid tot een vast gegeven waarbij het gezelschap o.l.v. Leusink dit jaar tien maal optreedt in de Grote Zaal! Bijzonder is de unieke opstelling van The Bach Choir of the Netherlands, waarbij de dynamische klank en uitstraling de bezoeker beroeren. Niet in de laatste plaats dankzij de sterke basis van internationale solisten. Leusink verwerkt al zijn ervaring en vooral passie in zijn uitvoeringen om de compositie helemaal tot zijn recht te laten komen voor de luisteraar.

Een prachtig gebouw met comfortabele stoelen, mooie muziek en een boeiend schouwspel. Wat wil je nog meer?

Matthäus Passion        9

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Gezien

1 reactie

  1. Hoi Martin,

    Ja, wat was het mooi he! Op 26 maart jl. heb ik het mogen horen en zien!!! Tja, jammer en ongezond voor beide heren Leusink, dat zij zo ontzettend veel overgewicht hebben. Verder was het inderdaad allemaal prachtig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.