Onzinstuk over onderwijs in de Volkskrant II

Ik stuurde een brief aan de Volkskrant. Hierin spuide ik mijn kritiek op het slechte artikel over een school in Rotterdam in de krant van dinsdag.

Mijn inzending werd niet geplaatst, er waren wel twee andere reacties:

De eerste briefschrijver is er van overtuigd dat het veel beter met het onderwijs zou gaan als je maar zorgt voor voldoende gemotiveerd personeel, beschikt over een efficiënt leerlingenvolgsysteem en gratis bijles aanbiedt.

Die veronderstelling wordt inderdaad door het krantenartikel gevoed.

Hij weet niet dat het overgrote merendeel van de docenten heel goed gemotiveerd en betrokken is (ze blijven elke dag hun werk uitoefenen, terwijl dat waarachtig niet erg aantrekkelijk meer is), denkt kennelijk dat scholen een leerlingvolgsysteem voor de lol bijhouden en dat als je besluit alle leerlingen gratis bijles aan te bieden, dit met de huidige beschikbare middelen mogelijk is.

De tweede komt uit het onderwijs en denkt dat problemen kunnen worden opgelost door een gedurfd personeelsbeleid. In zijn wereld kan je een slecht functionerende leerkracht zo maar even ontslaan en staan er meteen drie andere goede klaar om de lege plaats in te vullen.
Ik vraag me af welke juiste prikkels hij in zijn onderwijspraktijk aan de ouders gaf. De meeste ouders zijn alleen geïnteresseerd in wat zij denken dat goed is voor hun prinsje of prinsesje, zien zichzelf als klant (dus koning) en hebben geen enkel begrip voor de schoolorganisatie.
Hij voelt zich ook aangesproken door de leiderschapsstijl van de directeur. Even geen democratie totdat de docenten het licht hebben gezien.

 

Geen plaats dus voor kritiek op dit zeer zwakke voorpagina-artikel.

Toch maar even hier op een rijtje gezet:

  • Er ontstaat in de samenleving steeds meer begrip voor de last die de hoge werkdruk en de uit de hand gelopen administratieve warwinkel oplevert voor docenten.
    Dit artikel wekt de indruk dat de klachten eigenlijk flauwekul zijn.
  • Geen enkele school heeft voldoende formatie om alle kinderen gratis bijles te bieden.
    Het artikel maakt niet duidelijk hoe Melanchton het bekostigt.
  • Onderwijsvolgsystemen nemen krankzinnige vormen aan, werkelijk alles moet worden bijgehouden (elke communicatie met ouders!) in de veronderstelling dat dit ten goede komt aan de kwaliteit van het onderwijs.
    Het is inmiddels wel duidelijk dat deze verantwoordingscultuur alleen maar veel meer werk oplevert en eerder negatief uitpakt (de professional krijgt geen enkele speelruimte meer).
  • Wat moeten we aan met een zinnetje als “Nu even geen democratie”? Een school is geen democratie, maar een goede directeur maakt wel degelijk gebruik van democratische instrumenten. Het is verstandig gebruik te maken van de inbreng van professionals en iedereen weet dat besluiten veel beter worden uitgevoerd als men betrokken is geweest bij het totstandkomen ervan.
  • Wat een raar beeld wordt er geschetst van docenten: ze lopen er de kantjes vanaf, ze delen hun tijd niet efficiënt in, hebben eigenlijk tijd zat om alle leerlingen bijles te geven en hebben graag een baas die hun vertelt wat ze moeten doen.
    Je bent niet verbaasd als dit op een verjaardagsfeestje langskomt, maar een kwaliteitskrant zou beter moeten weten.

In één week tijd publiceert mijn lijfblad een citaat van prins Charles dat later blijkt niet van hem te zijn (als je even nadenkt over de inhoud had je kunnen weten dat hij dit niet gezegd kon hebben) en dit onzinstuk.

 

Volkskrant, ga je schamen!

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Onderwijs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.