Op 20 januari gaf ik een bridgeles aan leden van mijn vereniging. Het thema was Vergissingen die je zou willen vermijden.
Als je het edele bridgespel niet machtig bent zal dit stuk voor jou waarschijnlijk totaal onbegrijpelijk zijn.
(Iemand vergeleek een bridgestuk van mij eens met het prachtige filmpje van Jiskefet waarin een volslagen onbegrijpelijke cricket-achtige activiteit deskundig becommentarieerd wordt. (dit filmpje)
We begonnen niet al te moeilijk:
Snijmateriaal
Je kunt alleen maar snijden als je goed “snijmateriaal” hebt. Als op tafel VB109 ligt en je hebt zelf A854, dan heb je goed snijmateriaal. Als de heer rechts zit kan je die eruit snijden.
Het komt nogal eens voor dat bridgers snijden wanneer dat niet goed is.
Als je dit hebt: V932 tegenover A86 heeft het geen enkele zin de vrouw voor te spelen. Zij zal worden gedekt en je bent geen stap verder (B10 is inmiddels bij de tegenpartij gepromoveerd).
Snijd alleen als je het niet bezwaarlijk vindt als de honneur wordt gedekt.
Hoe moet deze figuur wel aangepakt worden?
Liefst laat je natuurlijk de tegenstander de kleur aanspelen, maar soms zijn ze niet zo aardig. De beste manier om deze kleur aan te pakken is: Aas slaan (er is een heel kleine kans dat de heer kaal zat) en dan een kleintje naar de vrouw. Als de heer goed zit maak je in ieder geval twee slagen.
Valse start
A102 H754
VB83
Als je denkt veilig te kunnen uitkomen met hartenvrouw kom je van een koude kermis thuis: de leider zal de slag nemen met de heer in zijn hand en omdat jij luid en duidelijk verteld hebt dat je de boer hebt zal hij die er vervolgens netjes uitsnijden..
Als je van deze kleur afblijft en de leider zelf zijn gang laat gaan maak je altijd een slag (wel even doorleggen als van rechts een kleintje wordt gespeeld).
Starten van een aaneengesloten serie is prima, maar die serie moet wel dicht zitten.
Twee keer naar je honneurs
HV98
A1032
765
Als je de heer voorspeelt zal die worden gepakt, je verliest twee slagen. Speel twee keer naar je HV toe en als de heer links zit heb je maar een verliezer.
Vergroot je kansen door de juiste speelwijze toe te passen
Onbereikbare slagen
AV5
HB102
Je maakt toch niet de fout een kleintje naar de aas te spelen en de vijf terug? Je hebt jezelf vakkundig geblokkeerd!
Honneurs aan de korte kant eerst incasseren.
Nu wordt het moeilijker.
Spel 1 | ♠ VB7 ♥ HB864 ♦ 54 ♣ 1076 |
|
♠62 ♥57 ♦VB107 ♣A8432 |
N
W O Z |
♠1098 ♥AV932 ♦986 ♣H5 |
Contract: 4S door Z
Uitkomst RV |
♠ AH 543 ♥ 10 ♦ AH 32 ♣ VB9 |
Veel spelers maken de fout meteen troef te gaan trekken. In het eindstadium ontdekken ze dan dat ze blijven zitten met twee ruitenverliezers.
Maak je speelplan, troef zo nodig eerst verliezers in aan de korte kant vóór je troef gaat trekken.
Spel 2 | ♠6 ♥AHV 3 ♦1098 ♣V10543 |
|
♠HV10987 ♥1098 ♦432 ♣2 |
N
W O Z |
♠B54 ♥762 ♦A7 ♣H9876 |
Contract: 3SA door Z Uitkomst: SH |
♠A32 ♥B54 ♦HVB65 ♣AB |
Leider, zorg ervoor dat je schoppenaas twee keer ophoudt (dus laat de eerste twee slagen aan de tegenstander). De derde schoppenslag moet je wel pakken, maar je rechtertegenstander kan zijn partner niet meer bereiken. Kijk hoeveel slagen de tegenstander maakt als je te snel opstapt.
Verbreek de communicatie tussen je tegenstanders. Hopelijk ga je aan de goede kant van slag, de tegenstander die de slag maakt kan niet bij zijn partner komen.
Spel 3 | ♠32 ♥54 ♦654 ♣HVB1042 |
|
♠VB109 ♥A1063 ♦1082 ♣A3 |
N
W O Z |
♠876 ♥987 ♦H973 ♣987 |
Contract: 3SA door Z Uitkomst: SV |
♠AH54 ♥HVB2 ♦AVB ♣65 |
Deze truc geldt niet alleen voor de leider, de tegenstanders doen er ook vaak goed aan de slag niet meteen te pakken. Zie het verschil tussen klaveraas meteen leggen of de tweede keer.
Spel 4 | ♠AVB ♥H65 ♦109765 ♣742 |
|
♠H2 ♥10982 ♦A843 ♣HVB |
N
W O Z |
♠76543 ♥4 ♦V2 ♣10983 |
Z opent 1H |
♠1098 ♥AVB73 ♦HB ♣A65 |
Was je als West in de verleiding een informatiedoublet te geven? Je hebt immers een opening?!
Denk aan de eisen van een informatiedoublet: 13 punten, kort in de openingskleur en tolerantie voor de andere drie kleuren.
Als je wel doubleert gaat je partner in 99 van de 100 gevallen schoppen bieden. Ben je daar blij mee? Er volgt een bloedbad.
Passen is ook een bod!
Spel 5 | ♠2 ♥AVB3 ♦98642 ♣854 |
|
♠8 ♥10984 ♦V1073 ♣H1062 |
N
W O Z |
♠V754 ♥H765 ♦AB ♣973 |
Contract: 4S door Z Uitkomst H10 |
♠AHB10963 ♥2 ♦H5 ♣AVB |
Je komt maar één keer aan tafel (bij de uitkomst). Hoe maak je daar het best gebruik van?
Je beste kans om het contract te maken is een kleine ruiten naar je heer te spelen. Als de heer rechts zit ben je binnen. Als de heer links zit heb je altijd nog de kans dat de schoppenvrouw tweede zat.
Als het zover komt dat je de ruiten vanuit je hand moet aanvallen zijn het altijd twee verliezers.
Wees zuinig op je entrees en benut ze optimaal!
Spel 6 | ♠V1092 ♥HB10 ♦7653 ♣VB |
|
♠HB ♥AV97 ♦B42 ♣A1098 |
N
W O Z |
♠A765 ♥8 ♦H1098 ♣7432 |
W opent 1SA | ♠843 ♥65432 ♦AV ♣H65 |
Oost: “Ik heb 7 punten, mijn partner maximaal 17. Als we een schoppenfit hebben mag ik mijn singleton harten meetellen, dan hebben we 26 punten, genoeg voor de manche!”
Dit noemen we wishful Stayman. Hoe groot is de kans dat je partner 2 schoppen antwoordt en bovendien 17 punten heeft?
Spel 7 | ||
♠A654 ♥A82 ♦H102 ♣V98 |
N
W O Z |
♠V963 ♥HB10543 ♦9 ♣76 |
Oost opent 2H (zwakke 2) |
Doe als west geen manchepoging. Je partner kan nooit genoeg waardes hebben. Je hebt een vlakke hand zonder introefwaarde. 2 Harten wordt al moeilijk!
Wees realistisch, weet wanneer verdergaan geen zin heeft.
Spel 8 | ||
♠AH32 ♥987 ♦AH10 ♣AH8 |
N
W O Z |
♠54 ♥AH54 ♦543 ♣7652 |
Contract: 3SA door W |
Je hebt acht slagen, de kans op je negende moet uit de harten komen. Als die 3-3 zitten bij de tegenstanders maak je drie slagen. Je moet echter de vierde wel kunnen bereiken…. Pas dus een safetyplay toe: duik een harten.
Houd er rekening mee dat je later nog een slag wil incasseren. Geef een slag af op het moment dat het nog geen kwaad kan. (Dus niet eerst al je hoge kaarten oprapen).
Spel 9, 10 en 11 spelen we tijdens de les.
In spel 9 gaat het om de mooie extra entree in harten (de 9!), zodat je de ruiten kunt vrijtroeven. Je kunt dan uiteindelijk je klaververliezer kwijt.
Spel 10 is een crossruff festijn. Je moet niet troeftrekken! De tegenstander moet op het laatst zelfs ondertroeven en je maakt +1!
Spel 11 is zo’n spel dat alles precies zit zoals het zou moeten zitten. Je maakt zelfs groot slem!
Wat is bridge toch een fantastisch spel.
Sorry, ik ben bij de eerste regel afgehaakt…
Oneliners zijn briljant! Ik ben een stuk verder met:
Safety Play, Honneurs korte kant incasseren en Contra Snit.
Dat helpt met herkennen en onthouden!