Mozart Requiem

The Bach Choir & Orchestra of the Netherlands

We zagen in het Concertgebouw in Amsterdam het orkest en koor van Pieter Jan Leusink. Op het programma stond o.a. het Requiem van W.A. Mozart (1756-1791).

Requiem Mozart

Het was lang geleden dat ik in het Concertgebouw was, het was fijn om er weer te zijn.

LogoPieterJanLeusink-2014Pieter Jan Leusink is een soort André Rieu: hij geeft het hele jaar door concerten met werken van onder meer Bach, Händel en Mozart. Per jaar trekt hij 120.00 bezoekers, hij heeft 100 musici op de loonlijst staan.

Hij is nog dikker dan ik en een uiterst beweeglijk dirigent. Hij dirigeert met zijn handen en hanteert geen baton.

Het concertgebouw was geheel uitverkocht, het was een prachtig concert:

Exsultate, jubilate (KV 165)

Miserere mei – G. Allegri (1582-1652), geschreven voor twee koren, het ene vier- en het andere vijfstemmig.
Het Miserere werd uitgevoerd tijdens de lauden op de drie dagen voor Pasen. Paus Urbanus VII was er zo op gesteld dat hij bepaalde dat het werk niet buiten het Vaticaan mocht worden uitgevoerd, op straffe van excommunicatie. De partituur werd dan ook zorgvuldig verborgen.
Hoe het werk precies moest worden uitgevoerd werd jarenlang geheimgehouden, totdat in 1770 de veertienjarige Mozart Miserere mei tijdens een repetitie hoorde. Hij onthield het en schreef het thuis op.

Krönungsmesse (KV 317)

Requiem (KV 626)
Ik kende het Requiem van de prachtige film Amadeus en draai het vaak thuis. Toch is het een nog veel mooiere ervaring de muziek levend uitgevoerd te zien worden.

De bezetting was niet die van een symfonie-orkest, maar telde toch zo’n 25 musici. Er was een flink koor, met enkele solisten. Opvallend: 4 countertenoren, maar geen alten.

Ik had grote bewondering voor de zangers: ze zongen bijna allen alles uit het hoofd en hadden een fantastisch volume. Ik lette natuurlijk vooral op de bassen, ze zongen jaloersmakend.

De akoestiek in het Concertgebouw is fenomenaal, er was geen enkele elektronische versterking, maar alles was perfect hoorbaar.

Voor filmpjes (Introïtus:Requiem aeternam; Kyrië en Sequentia)
                          Miserere Mei

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *