Een fantastisch plan van de VO-raad

Een bericht op de voorpagina van de Volkskrant : meer roostervrije uren voor leraren. De werkdruk wordt verminderd doordat ze 100 uur per jaar worden vrijgeroosterd.

scan

 

De VO-raad reageert op een  veelgehoorde en steeds luidere klacht van docenten en vakbonden. Paul Rosenmüller heeft veel gesprekken gevoerd met docenten en weet nu waar het aan schort: leraren moeten teveel uren lesgeven en krijgen te weinig tijd om het onderwijs te verbeteren.

Dat eerste klopt: Nederlandse docenten staan in vergelijking met buurlanden veel meer uren voor de klas. Maar van de tweede klacht zakt mijn broek af: klagen de docenten nu werkelijk over de kwaliteit van hun eigen lessen? En denken zij werkelijk dat ze geholpen zijn met nog meer cursussen die de pretentie hebben hun vaardigheden als bij toverkracht geweldig te vergroten?

Docenten snakken naar een vermindering van de werkdruk, maar het is onomstotelijk vastgesteld dat die veroorzaakt wordt door de steeds maar groeiende vraag van bestuur, inspectie en ouders naar verantwoording. Docenten worden gek van de afvinklijstjes, de afrekencultuur en de verplichting zich suf te communiceren. Het ontbreekt hen aan tijd om goed te overleggen binnen de vakgroep omdat de directie de zoveelste bijscholingscursus voor hen heeft geregeld. Nakijken doen ze ’s avonds en in het weekend thuis, omdat de tijd op school wordt opgeslokt door administratieve taken. Waar ouders vroeger tijdens ouderavonden konden horen hoe hun kind er op school voorstond eisen zij nu per e-mail verantwoording voor elk slecht cijfer en ieder incident. De leraar die zegt hier geen tijd voor te hebben wordt op het matje geroepen door de leidinggevende: onze school mag niet de naam krijgen dat we slecht communiceren! Ouders hebben recht op informatie en de leraar/mentor moet hier voor zorgen. Stante pede!

Een mailtje van de vader van een leerling aan diens docent:
Mijn zoon staat een 3 voor uw vak. Wat denkt u daaraan te gaan doen?

Het leek er even op dat dit plan van de VO-raad ervoor zou zorgen dat de leraar wat meer lucht zou krijgen, maar de boodschap is eigenlijk: de kwaliteit van het onderwijs is slecht en dat ligt aan de leraar. We gaan dat probleem oplossen door de leraar te verplichten nog meer cursussen te volgen.

Dit voorstel moet zo snel mogelijk van tafel. Meer roostervrije uren: prima. Maar geef docenten de mogelijkheid die vrijgekomen uren te benutten op een manier die zij zelf bepalen en verminder de administratieve werkdruk. Geef docenten de ruimte om hun vak uit te oefenen!

 

(Volkskrant 31-03-2016)

 

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Onderwijs

1 reactie

  1. Het verandert maar niet. Het lijkt of beleidsmakers geen idee hebben van de echte hobbels op het lerarenpad. Dat zegge 5 a 6 uur per dag voor een klas staan en daar zinnige dingen mee doen op zich al uitputtend is. Dat daarna niet in volle vaart door gegaan mag worden naar een volgende veeleisende taak zoals het bijhouden van 20 aan- of afwezigheden en dat 3 of 4 lesuren. Di ongeveer 70 vinkjes of minnetjes. Dan de contacten met ouders/verzorgers. Dan de vele vergaderingen. Dan wordt er nog nagekeken en ja: lessen voorbereiden. Ik word er nog moe van…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *