Hartzorgen

Wanneer er reclame wordt vertoond op de televisie zap ik meestal zo snel mogelijk weg. Vaak kom ik dan terecht in weer een andere commercial, want het stikt ervan.

Een heel enkele keer blijf ik kijken, de laatste keer was dat toen een filmpje werd vertoond over hartfalen.
Hierin lopen een vrouw, haar man en een hondje door de natuur. De vrouw houdt een groot rood voorwerp vast, dat haar hart blijkt te zijn! Later klampt het ding zich aan haar been vast terwijl ze de trap op loopt.
Het feit dat haar hart zich dus buiten haar borstkas bevindt schijnt niet van belang te zijn, waar we op moeten letten is, of het wel goed functioneert.

Het filmpje is gemaakt in opdracht van Novartis Pharma en lijkt als doel te hebben mensen erop alert te maken dat het wel eens fout kan gaan met hun hart.

Als 60+-er met overgewicht ben ik mij er zeer van bewust dat ik tot de doelgroep behoor, dus zelfs een infantiel filmpje over dit onderwerp houdt mijn aandacht even vast.

Ik herken enkele symptomen, dus bezoek ik de bijbehorende website om meer te weten te komen.
Vreemd genoeg gaat men er hier meteen van uit dat je hartfalen hebt. Meestal moet je eerst een soort testje doen om te kijken of er inderdaad iets aan de hand is.
Deze stap wordt overgeslagen, kennelijk kan een persoon zelf vaststellen dat zijn klachten te maken hebben met zijn hart.

Ongemakken

Wanneer u hartfalen heeft is het soms moeilijk in te schatten welke ongemakken door uw hartfalen veroorzaakt worden, ze komen geleidelijk en kunnen lijken op ouderdomskwaaltjes, zoals:
sneller vermoeid zijn en snel buiten adem raken. Het is echter niet altijd logisch om met ongemakken van hartfalen te moeten leven. Geef inzicht in uw ongemakken door deze te bespreken met uw cardioloog zodat uw cardioloog mogelijk uw ongemakken kan verminderen.

Ik heb het zinnetje “Het is niet altijd logisch om met ongemakken van hartfalen te moeten leven” meerder keren gelezen, maar kan er eigen lijk geen touw aan vastknopen.

Pas als je verder kijkt wordt geadviseerd met de huisarts te gaan praten.
Eigenlijk gaat men ervan uit dat je meteen met je cardioloog gaat praten. Heeft iedereen een cardioloog?

Je kunt een vragenlijst invullen (de ongemakkenmonitor) die je mee kunt nemen voor dit gesprek. Aan de manier van vragenstellen wordt ook hier weer gesuggereerd dat de diagnose al gesteld is (“Ik voelde mij veilig door de zorg van het ziekenhuis”).

 Ten slotte krijg je het advies ook eens te kijken op hart.volgers.org. Als je dat doet kom je meteen in een omgeving terecht waar iedereen al patiënt is (“Ik heb een tweeslippige aortaklep, ervaringen met ablatie en boezemfibrilleren”). Ze zijn daar ook een beetje verbaasd over de commercial:

HART VOLGERS OP TV

Misschien heeft u het al gezien, maar hart.volgers wordt ingezet bij een tv commercial. Het is niet onze commercial, maar wij worden getoond zodat ongeruste mensen op een makkelijke manier een cardioloog kunnen benaderen.

Inhoudelijk hebben we niets met de commercial te maken. Natuurlijk staan we wel achter de boodschap dat als u verandering merkt en het niet helemaal herkent, dat u contact opneemt met uw huisarts. De campagne loopt deze weken en gaat over hartfalen. Als u vragen heeft, laat het ons weten. Er zijn pakketten en informatie beschikbaar. Ook via de site www.hartfalen.nl 

Let op dat hier wel als eerste suggestie wordt gegeven dat je met je huisarts moet gaan praten.

Je kunt ook nog een informatiepakket aanvragen. Dat ga ik maar niet doen.
Ik denk dat ik beter eens met dokter Batman kan gaan praten (zo heet mijn huisarts).

Ik ben er niet helemaal uit. Is dit nu een rare campagne, of ben ik te kritisch?
Heeft Novartis commerciële (bij)bedoelingen? Zij verdienen er toch niet aan als mensen met een cardioloog gaan praten? Wel als die artsen vervolgens hun medicijnen voorschrijven.
Is dit dan hun drijfveer? Of zijn er uitsluitend menslievende motieven in het spel?

Zeg het maar!

 

 

 

 

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Gezien

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *