Iedere keer als ik zie hoeveel geld besteed wordt aan reclame vraag ik me af hoeveel mensen er nu werkelijk door beïnvloed worden.
Men gaat er kennelijk van uit dat dit aantal aanzienlijk is, want reclame bestaat al heel lang en de business floreert.
Ik kan me niet herinneren ooit een aanloop te hebben gedaan waarbij ik geïnstigeerd werd door een reclame-uiting. Als ik iets koop doe ik omdat ik het nodig heb, niet omdat ik “lekker” ben gemaakt door reclame.
Het is mijn overtuiging dat ik er volslagen ongevoelig voor ben.
We hadden een doosje Belgische truffels gekregen. Mijn vrouw bekeek de afbeelding op de verpakking en ik informeerde schertsend* of de chocolaatjes wel biologisch waren.
We verzonnen samen nog een heel rijtje aanbevelingen waaraan het product zou moeten voldoen vooraleer* we ervan zouden mogen eten.
Nieuw! | Oma’s recept | Onbespoten |
Organisch | Handgemaakt | Oud-Hollands recept |
Glutenvrij | Lactosevrij | Slaaf-vrij |
Fairtrade | Verbeterd recept | Zonder smaakstoffen |
Zonder geurstoffen | Geen kunstmatige zoetstoffen | Natuurlijke ingrediënten |
Zonder kleurstoffen | Zonder suiker | Zonder vet |
We konden heel wat afvinken:
Huisgemaakt | 72% Peru |
Bio-organisch (5x) | Fairtrade |
Glutenvrij | Ultieme cacao belevenis |
Made with passion | Alcoholfree |
Het doosje was ook ok, want er stonden drie keurmerken op.
Het geeft wel te denken dat we moeiteloos een hele serie aanbevelingen uit de mouw konden schudden. Zijn we misschien toch wat meer beïnvloed dan we denken?
We hebben de truffels opgegeten, maar die van de Bijenkorf (met slagroom!) zijn natuurlijk veel lekkerder. En die krijg je in een zakje zonder één opschrift!
*Wanneer krijg je ooit de gelegenheid deze woorden te gebruiken?