The Social Dilemma

We keken naar deze documentaire op Netflix.

De film heeft betrekking op de gevaarlijke impact die social media hebben op mens en samenleving.

Een groot aantal personen die zelf nauw betrokken waren bij de vormgeving van Facebook, Google, Instagram en andere media brengt nu onder de aandacht hoe gevaarlijk deze media zijn.

Een heel belangrijk gegeven is, dat deze media hun bestaansrecht eigenlijk maar op één ding baseren: het maken van winst. Wie denkt dat er ook nog een hoger doel gediend wordt (vriendschap, menselijk contact, informatieverschaffing) is naïef.

Om winst te maken is het belangrijk dat het aantal gebruikers groeit en dat ze zo lang mogelijk naar hun scherm(pje) kijken. Om dat doel te bereiken is alles geoorloofd.

 

Algoritmen (die steeds knapper worden naarmate er meer data beschikbaar komt) zorgen hiervoor.

Alles wat je doet, alles waarnaar je kijkt, wordt bijgehouden en de algoritmen beslissen op basis hiervan wat je verder onder ogen krijgt, om ervoor te zorgen dat je niet afhaakt.

Een redelijk “onschuldig” voorbeeld hiervan is de omstandigheid dat je wekenlang aanbiedingen van tassen voorgeschoteld krijgt als je daar een keertje op gegoogeld hebt.

Als jij een zoekterm invoert op google krijg je heel andere suggesties dan ik. Google bepaalt waar jij behoefte aan hebt aan de hand van jouw geschiedenis.

Er is hier dus sprake van beïnvloeding van gedrag en emoties zonder dat de gebruiker zich hiervan bewust is.

Ga eens na wat dit gegeven betekent voor kwaadwillige machthebbers:

If you want to control the population of a country there’s never been a tool as effective as Facebook.

Everyone is entitled to their own facts.

Er zijn al voorbeelden van grootschalige manipulatie voorhanden: de verkiezingen in Sri Lanka zijn onder regie van Cambridge Analytics succesvol gemanipuleerd en het is inmiddels bekend hoe groot de rol geweest is van Facebook bij de vervolging van moslims in Myanmar.

We weten inmiddels ook dat Rusland zich via sociale media bemoeid heeft met de Amerikaanse verkiezingen.

Er is ook sprake van een bombardement aan fake news. Verzonnen berichten worden eindeloos rondgepompt en vanwege het manipulatieve karakter van de social media krijgen gebruikers vaak geen enkel ander geluid meer te horen.

Het is aangetoond dat fake news zich 6 x sneller verspreidt dan echt nieuws.

Er speelt zich ook van alles af op psychologisch vlak: in de documentaire wordt gesteld dat er een hele generatie opgroeit die banger is dan vorige en vaker lijdt aan depressie.

Veel jongeren zitten zoveel uren per dag op hun schermpje te turen dat ze normale intermenselijke interactie haast niet meer kennen. Ze zijn afhankelijk geworden van likes die ze vermengen met echte waarden en waarheden. Hiermee hebben ze minder controle over wie ze (willen) zijn en wie ze geloven.

Eigenlijk is het niet nodig meer om echt samen te komen en te interacteren.

De klokkenluiders (allemaal mensen die heel goed weten waar ze over praten!) zijn erachter gekomen dat hun inspanningen geleid hebben tot massale chaos, eenzaamheid, meer polarisatie, meer gehackte verkiezingen en onvermogen te focussen op wezenlijke kwesties.

Ze waarschuwen ons voor een duistere toekomst die geen lichtpunten biedt als we het roer niet radicaal omgooien. Ze spreken van een “checkmate on humanity”, de VS sturen aan op een burgeroorlog.

Ze bieden jammer genoeg geen duidelijke route aan die ons van het gevaar kan afleiden, ze kunnen slechts enkele tips geven:

  • Houd de jeugd zo ver mogelijk van de sociale media (in Silicon Valley zitten de kinderen van de bazen er geen van alle op…) of beperk de schermtijd.
  • Zet je notificaties uit.
  • Gooi zoveel mogelijk apps weg.
  • Ga van Facebook af!

Dat laatste had ik al lang gedaan, mijn echtgenote heeft die stap nu ook genomen.

Kijk naar deze documentaire!

 

The Social Dilemma                 9

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Gezien

3 reacties

  1. We worden op een gigantische manier gemanipuleerd en beïnvloed. 50 jaar geleden schreef mijn toenmalige echtgenoot een eindscriptie voor de HPA. Over de methodes waarmee reclame ons beïnvloedt. 50 jaar verder. 50 jaar ontwikkeld en verfijnd. Niet wij, nou ja?, de reclamemethodes. Gisteren een lezing over nepnieuws, Facebook e.a. en Qanon. In beeld en geluid, door Twan Huys. Ging hier ook over. Niet verrassend nieuw, wel mooi in context geplaatst. Passen ook de US verkiezingen in.

  2. Ik denk niet dat we de illusie moeten hebben dat we door het blokkeren van Sociale Media de info over ons kunnen stoppen. Vannacht hoorde ik een presentator zeggen dat alleen al een gesprek over een onderwerp resulteerde in een advertentie over dat onderwerp. Dus wellicht worden onze telefoons ook daarvoor gebruikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.