Afstandleren

Niet lang geleden las je nog wel eens dat er “experts” waren die zeker wisten dat er een veel grotere rol voor computers en afstandsonderwijs zou moeten zijn weggelegd.

Leraren die er de voorkeur aan gaven klassikaal les te geven en niet zoveel op hadden met de opmars van digitaal leren kregen het stempel opgedrukt van ouderwets en inefficiënt.

Daar ben ik het niet mee eens, ik lag al eens in de clinch met Frans Kalshoven, een econoom die vindt dat leraren er niet veel van bakken en dat ze beter door computers kunnen worden vervangen. (Zie blog “Creatieve destructie”)

Je zou kunnen zeggen dat deze deskundigen nu op hun wenken bediend worden: vanwege Covid doen docenten noodgedwongen hun uiterste best op afstand les te geven.
Dat valt niet mee, we kennen inmiddels talloze voorbeelden van problemen die zich voordoen als je de leerlingen niet meer voor je neus in de klas hebt. Ze variëren van falende techniek (“kunnen jullie me wel zien/horen?”) tot totale desinteresse en ontwijkgedrag van leerlingen. Daarnaast is veel leerstof heel moeilijk in digitale vorm te gieten.

 

Als straks de rook opgetrokken is en we de resultaten kunnen vaststellen van een jaar computeronderwijs zullen we allemaal erg schrikken, voorspel ik. Leerlingen hebben erg veel zelfstandig moeten werken en ontvingen vaak veel te weinig instructie, begeleiding en controle.
Als lapmiddel is bedacht dat eindexamenleerlingen extra herkansingsmogelijkheden krijgen (onder andere in de eerste vakantieweek, pech voor docenten die dan al vakantie geboekt hebben) en een onvoldoende meer mogen hebben.  De geldkraan is wijd opengezet, maar niets is structureel. Ik denk dat er vooral bij de onderwijsadviesbureaus hard gejuicht wordt.

 

Ik heb grote bewondering voor de leraren die kans zien met veel inventiviteit en doorzettingsvermogen hun leerlingen op afstand te inspireren. Die zijn er natuurlijk zeker!

 

Het is niet moeilijk vast te stellen dat er fantastische leerdoelen behaald kunnen worden met de opdrachten in het kader van het CKV-project waaraan onder andere Almeerse middelbare scholieren werken.

Zij krijgen de opdracht een beroemd schilderij te “mimicken”: bepaal de essentie en creëer het opnieuw met behulp van huis-tuin en keukenmiddelen uit je directe omgeving.

 

Vanwege de privacy kan ik geen foto’s van Almeerse leerlingen laten zien, ik kan er wel enkele van elders tonen die al op internet staan.

 

 

 

Er gebeuren gelukkig ook heel mooie dingen in Corona-tijd! Hulde aan degene die dit project bedacht heeft.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Onderwijs

1 reactie

  1. Mijn complimenten voor de docenten die wel kans zien iets van hun onlinelessen te maken. Die zijn er inderdaad.
    Maar ook voor de leerlingen, die thuis op jun eigen kamer of aan de keukentafel de hele dag naar ‘ talking heads’ moeten kijken!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *